Lokalhistorisk arkiv for Als og omegn
1936
Da jeg var ung:
Spillet
til bryllupper 14 dage i træk.
– – –
Da man holdt
liegstouw fem gange om året og begyndte om formidagen klokken 10. – Gamle Jens
Frederiksen fra Als kan bedst lide de unges selskab, når bare han må være fri
for deres musik.
Jens Frederiksen er 82. Håret og skægget er tyndt og hvidt, men i
øjnene flammer en ungdommelig ild, der giver blikket liv og varme. Jeg
besøger ham en kold og regntung formiddag. Blæsten farer fra Kattegat ind
over Als og sætter isflagerne i bydammen i drift. Vejen er opkørt og pløret!
»Det er de forbistrede mælkevogne«, ler Jens Frederiksen, da vi hoppende
over vandpytter og mudder nærmer os hans lille hyggelige hjem, der ligger i
udkanten af byen. »Ja, én bor jo sådan lidt afsides«, fortsætter den gamle,
»så jeg syntes, det var bedst at hente Dem ved bilen. Én kunne jo aldrig vide,
om De kunne finde rundt i sådan en storstad som Als!« Nu ler Jens Frederiksen
igen, en smittende, godmodig latter, der pibler frem af et ungdommeligt sind,
og får mig til at glemme de hvide hår og de 82, da jeg har siddet et øjeblik
i hans og hans kones hyggelige stue, og samtalen er kommet i gang ved den
dampende kaffe. På væggen over skrivebordet hænger violinen; den har
hæderspladsen som en kær ven.
– Ja, vi har haft mange fornøjelige timer sammen, vi to, siger Jens
Frederiksen og skeler op til sin gamle kammerat. – Jeg var 16 år, da vort
makkerskab begyndte, og vi har holdt troligt ud begge to. Ja, vi har så. Det var
anderledes tider dengang. Vi festede ikke så tit, men når vi så
endelig tog fat, var det noget, der led. Jeg husker engang, jeg spillede til
bryllup fjorten dage i træk. Ja, De ser forbavset ud, men se det
kunne vi holde til i vore unge dage. – Violinen får
atter et venligt sideblik.
– Der var en tre‑fire bryllupper lige på række, og et ordentligt
bryllup varede anstændigvis fire dage. Jeg sov et par timer hver nat i de
fjorten dage. De sidste gæster holdt ikke op med at danse, før ved
fem-seks‑tiden om morgenen, og ved otte‑ni-tiden var de første parate til at
tage fat igen. Det kneb jo nok sommetider med at få gang i buen, men hvad, når
først vi havde fået et par kontra'er og en gammel rheinländer, gik det såmænd
nemt nok igen.
KAFFEPUNCHER TIL KARLENE, HVEDEBRØD TIL
PIGERNE.
Fru Frederiksen sætter en kande dampende kaffe på bordet, og den
gamle spillemand skænker op, mens han fortsætter: – Vi havde liegstouw fem
gange om året: en efterårsliegstouw i oktober, og i julen; en
til fastelavn og en på Christian den Niendes fødselsdag den 8. April
(1863 - 1906). Det var karlene, der stillede an til fest. De fik lov til at låne
en storstue i en eller anden gård, hvor der var god plads, og hver deltager
betalte en mark til Lav'et, som det hed. Vi spillemænd fik fire mark for
en hel nat. Det var ikke meget, men der blev også altid så meget til rest, at
en hel del af karlene kunne blive pænt fulde for det. De kunne som regel få
kaffepuncher i gården, hvor liegstouw’en var. Pigerne måtte nøjes med
hvedebrød, som bageren kom og solgte.
– Og de dansede hele natten?
– Ja, lige til den lyse
morgen. Jeg kan huske, vi engang spillede og dansede endnu, da folk gik til
kirke. Så kom der politiforbud mod at blive ved længere end til klokken fire, og
sikken et ramaskrig, der løftede sig i den anledning.
– Hvem var med til liegstouw?
– Det var byens karle og piger. Imellem skete det nok, der kom en
fremmed med, men det var nu ikke rigtig til måde. Den, der tog udensogns for
at komme til at danse, blev ikke regnet.
– Nej, man kunne da bliv' hjemme hos sit eget, føjer Fru Frederiksen
bifaldende til.
PIGEGILDE TIL HELLIGTREKONGER.
Jens Frederiksen grunder lidt, inden han fortsætter. Så kommer det med
et smil: – Når vi endelig er kommet til at snakke om det, så skal De minsandten
også ha' det hele med. Ser De, af de fem liegstouw'er var to særlig fine. Den
ene var helligtrekongersfesten. Den blev kaldt pigegildet, fordi
pigerne afholdt alle udgifterne. De gav kaffe og bryggede øl.
Nytårsdag mødte de med et ottingkar malt i gården, hvor gildet skulle være.
Det var til at brygge øl af. Forresten benyttede man altid lejligheden til
en lille svingom, men der blev sluttet i pæn tid, så man ikke spildte
kræfterne til selve helligtrekongersgildet.
Den anden fine liegstouw var den, vi holdt fastelavnsmandag, og det
var forresten den fineste af dem allesammen. Den begyndte om formiddagen
klokken ti. Karlene og pigerne mødte i deres allerfineste tøj og dansede hele
dagen bortset fra et par timer, hvor de gik hjem for at spise til middag og
aften. Om aftenen skiftede vi tøj. Det fine blev lagt til en side, og vi
trak i de almindelige liegstouw-klæder. Fatelavnsgildet varede som regel i
flere dage. Når vi havde danset hele natten efter fastelavnsmandag, gik vi
hver til sit om morgenen ved syv-otte‑tiden, men henpå formiddagen begyndte
de ivrigste at indfinde sig igen, så måtte man jo i gang med fiolen, selvom det
sommetider kneb.
DE »FINE MUSIKERE« MANGLER »TAG'ET«.
Jens Frederiksen har udført et stort arbejde for de gamle danses
bevarelse. Han har alle sine dage været ferm på fingrene til at skrive noder, og
den dag i dag sysler han dermed, samtidig med, at han forbereder udsendelsen af
sine ikke kedelige liegstouwerindringer.
‑ De rigtig gamle danse eksisterede ikke på noder, fortæller
han, og da jeg nåede de 70, tænkte jeg: Nu må du hellere tage dig for at skrive
nogle af dem op. Når du »går«, er der måske ingen, der kender dem. Det
gjorde jeg så, og da jeg tog op og viste dem til Skovrider Lorenzen, som er så
svært interesseret i den slags, blev han også vældig glad. Nu spiller jeg ikke
selv så meget. Vi har et hold folkedansere hernede, der samles en gang om
måneden. Dem spiller jeg for, men det er jo ikke som i de unge dage, da jeg
spillede til bal natten lang. –
Vi taler om den store begivenhed på fredag, når Jens Frederiksen og
hans tre sønner skal spille i Kilden ved radiotransmissionen.
– Det glæder jeg mig til, siger han. Forhåbentlig bliver det en
Udsendelse, lytterne synes om. Der er jo ikke så lidt gammel dansemusik i
radioen, men en hel del af det, er ikke godt. De mangler »Tag'et«, de
fine musikere, som ikke selv har set, hvordan de gamle dansede.
Jens Frederiksen fortæller om sin tur til London med de danske
folkedansere for et par år siden. ‑ Det var en stor oplevelse. De kan tro, jeg
følte mig som en bette mand, da jeg muttersalene stod i Albert Hall og skulle
spille for en kæmpeforsamling på 10.000 mennesker. Nå, jeg klemte på, og det
gik såmænd også meget godt, selvom jeg ikke kunne hamle op med det 16‑17 mands
orkester, der sad i den anden ende af salen. Jeg har da forresten været med
folkedanserne både i Norge og Sverrig, og jeg havde også håbet at komme en
lille tur til Tyskland. Nu når jeg det nok ikke, men det går vel endda. –
MUSIK MED MELODI.
Det er ved den tid, rutebilen skal gå, og i sidste øjeblik kan jeg
ikke dy mig for at spørge Jens Frederiksen, hvad han synes om moderne musik.
Spørgsmålet har den forventede virkning. Den gamle landsbyspillemand
ryster på hovedet, så de tynde, hvide lokker står i et brus: – Moderne Musik!
Lad vær' at nævne den! Den er mig en torn i øjet. Jeg vil have musik med
melodi i. Det er der jo næsten aldrig i moderne musik. Er der engang imellem et
lille stykke, kommer »de« øjeblikkelig larmende med »deres« harmonisering,
og så er det hele ødelagt. – Jens Frederiksen slår pludselig over i et stort
smil: – Ja, man er jo tilbøjelig til at tale om »den gode, gamle tid«.
Men det er såmænd løgn altsammen. Tiden før var ikke bedre end nu.
Jeg har altid godt kunnet li' ungdommen, og jeg vil den dag i dag helst være i
de unges selskab, når bare jeg må blive fri for deres musik. – – –
Jus.